Pastoraat Pastoraat

Omzien naar elkaar is een taak van iedereen in de gemeente!

Pastoraat is omzien naar elkaar in de ruimste zin van het woord. Pastoraat is daarom allereerst een taak van ons allemaal. Een bezoek of een contact met iemand in de gemeente die ziek is, moeilijkheden of andere problemen heeft is helemaal zo moeilijk niet. Een paar opbeurende woorden of een ander teken van medeleven kosten eigenlijk niet veel moeite en kunnen zoveel betekenen. Wees daarom niet bang om eens om te kijken naar uw mede gemeenteleden.

De kerkenraad probeert daarnaast het pastoraat gestructureerd aan te sturen.  Het bezoekwerk staat natuurlijk elke kerkenraadsvergadering op de agenda. De gemeente is ingedeeld in 3 wijken, met een ouderling en diaken. De wijkouderling is de eerste aangewezene bij het bezoekwerk. Zowel in geval van van vreugdevolle zaken als een geboorte, een huwelijksjubileum of een verjaardag als ook bij verdrietige situaties als ziekte, probleemsituaties en rouw. De diakenen kunnen de ouderlingen in sommige gevallen hierin bijstaan en doen zelfstandig ook kleinere taken zoals een kaart sturen.

Mevrouw Annemieke Koeman is aan onze gemeente verbonden als pastoraal werker. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op onze consulent ds. P.A. Broere uit Goes.

Er is ook een belangrijke rol voor onze bezoekdames. Deze verzorgen de wekelijkse bloemengroet. Daarnaast brengen ze regelmatig een bezoekje aan ouderen en zieken in de gemeente. Ook hier geldt, maar dat is ook de kern van het samen een gemeente zijn, een klein gebaar kan soms zoveel betekenen.

Ook het groepswerk speelt natuurlijk een rol in het pastoraat. Natuurlijk speelt bij de gebedskring en de bijbelstudie het omzien naar elkaar een belangrijke rol. God liefhebben boven alles en je naaste liefhebben als je zelf, is immers de kern van de bijbel en ons geloof.